Etusivu > Yritys > Suomesta Ruotsiin > Pankki/raha-asiat

Pankki/raha-asiat

Pankkitilin voi avata Ruotsissa henkilö, jolla on Bolagsverketin rekisterin mukaan yrityksen allekirjoitusoikeus.

Ruotsissa yritykset keskittävät usein raha-asiansa samalle pankille ja käyttävät enemmän verkkopankkeja kuin Suomessa. Ns. ”bankgiron” eli pankkisiirron käyttö maksuliikenteessä yleistä. Bankgiro tarkoittaa sitä, että yrityksillä on yksi ainoa pankkisiirtonumero, jota käytetään kaikissa maksulomakkeissa. Clearing tapahtuu pankkisiirtokeskuksen välityksellä. Pankkisiirtonumero pysyy samana, vaikka yritys vaihtaisi pankkia. Täten pankin vaihto ei näy laskuissa ja asiakassuhteissa. Pankkisiirrolla maksettaessa kestää yleensä kaksi päivää ennen kuin rahat ovat vastaanottajan tilillä.

Ruotsissa useimmat yritykset haluavat alusta lähtien luottotilin tasapainottaakseen maksuvalmiuttaan. Suomessa taas halutaan varmistaa rahan nopea kiero, jotta vältytään luottoihin liittyviltä koroilta.

Ruotsissa ei olla SEPAn eli ”Single Euro Payments Area”-maksujärjestelmän käytössä ja soveltamisessa yhtä pitkällä kuin Suomessa eivätkä SEPAn vaikutukset Ruotsissa euroalueen ulkopuolisena maana ole yhtä merkittäviä kuin Suomessa. SEPAn käyttöönotto antaa yksityishenkilöille, yrityksille ja muille toimijoille samat mahdollisuudet maksaa ja saada maksuja maiden välillä kuin maksettaessa yksittäisen euromaan sisällä.

Lähde: Suomalais-ruotsalainen kauppakamari